پناهندگی در کانادا
پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا

ویزاکانادیا

اگر به دنبال پناهندگی هستید، کانادا می تواند بهترین گزینه باشد. در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، کانادا گزینه نسبتا خوبی برای پناهندگی است. در این کشور از پناهندگان به گرمی استقبال می شود. از سال 1980 تاکنون 1088015 نفر به عنوان پناهنده وارد کانادا شده اند.

البته مطمئن باش! ما به هیچ وجه از مهاجرت از طریق پناهندگی حمایت نمی کنیم. پناهندگی در مقایسه با راه های دیگر آخرین گزینه برای مهاجرت است. اما هی، گاهی اوقات تنها گزینه ما این است که آخرین تصمیم را بگیریم.

پناهندگان چه کسانی هستند؟

بیایید ابتدا هدف خود را تعریف کنیم و بیاموزیم که چه کسی واجد شرایط پناهندگی است و همچنین چه چیزی پناهنده است.

اصطلاح “پناهنده” به شخصی اطلاق می شود که به دلیل ترس موجه ناشی از عواملی مانند نژاد، ملیت، عضویت در گروه های اجتماعی خاص، داشتن عقاید نادرست سیاسی، گرایش جنسی و غیره کشور مبدا خود را ترک کرده است. آنها به دلیل تجارب ناخوشایند یا ترس از رویدادهای ناخوشایند مایل به بازگشت به کشور خود و زندگی در آنجا نیستند.

فردی که نیاز به حمایت دارد فردی است که در حال حاضر در کانادا اقامت دارد و در صورت بازگرداندن با خطر شکنجه، رفتار ظالمانه یا غیرعادی یا تهدیدی برای زندگی خود، طبق تعریف قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان، مواجه خواهد شد.

آیا آنها در کانادا پناهنده می پذیرند؟

این که آیا کانادا پناهندگان را می پذیرد یا نه، راه حل ساده ای دارد. آره! همه ما از این موضوع آگاه هستیم. همانطور که قبلا گزارش شده بود، از سال 1980، بیش از یک میلیون پناهنده مورد استقبال و حمایت کانادا قرار گرفته اند.

کشور پناهندگی کشوری است که در آن درخواست پناهندگی ارائه و پذیرفته می شود. کنوانسیون ژنو که به عنوان سنگ بنای حقوق بین الملل در نظر گرفته می شود، علاوه بر ترسیم خطوط مشخص برای فعالیت های خصمانه در زمان جنگ، از ساکنان غیرنظامی مناطق درگیری حمایت می کند. کانادا یکی از کشورهایی است که کنوانسیون ژنو را تصویب کرده و مفاد آن را به شدت رعایت می کند.

این کشور هر ساله هجوم قابل توجهی از پناهندگان را دریافت می کند و تعداد آنها در حال افزایش است. تعداد پناهندگان اخیر پذیرفته شده در جدول زیر نشان داده شده است:

سال

تعداد پناهندگان پذیرفته شده

تغییرات سالانه

2017

104,778

7.65 درصد افزایش

2018

114,101

8.91 درصد افزایش

2019

101,757

10.82 درصد کاهش

2020

109,264

5ایش

 

تمایز بین مهاجرت سازمان ملل متحد و سایر انواع مهاجرت به کانادا

افرادی که مهاجرت از طریق سازمان ملل را انتخاب می‌کنند، از جهات مهمی با سایر مهاجران متفاوت هستند:

سایر مهاجران کانادا یا کشور خود را برای زندگی انتخاب می کنند و ممکن است برای اقامت و شاید پاسپورت کانادایی درخواست دهند.

پناهندگان و هر کسی که از سوی سازمان ملل به آنها وضعیت اقامت داده شده است مجبور به اتخاذ این تصمیم هستند و اجازه ندارند در کشور خود باقی بمانند. در نتیجه، به آنها اقامت داده می شود و با درخواست پناهندگی از طریق سازمان ملل، کانادا را به خانه خود تبدیل می کنند.

پناهندگان در کانادا

شرایط پناهندگان در کانادا

برای ورود به کانادا باید به عنوان پناهنده معرفی شوید. اگر واجد شرایط پناهندگی هستید، پس از درخواست، اسپانسرها نزد شما خواهند آمد. اما چه کسانی ارجاع می شوند و چه کسانی واجد شرایط هستند؟

برای در نظر گرفتن پناهندگی در کانادا، شما باید تحت کلاس پناهندگان کنوانسیون خارج از کشور یا طبقه کشور پناهندگی قرار بگیرید.

چه کسانی نمی توانند به کانادا پناه ببرند؟

اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می کند:

شما ساکن ملتی هستید که از شما دفاع می کند.
شما گزینه دیگری دارید که برای همیشه از شما محافظت می کند. (به عنوان مثال، اگر به شما پیشنهاد اسکان مجدد در کشور امن دیگری داده شود، واجد شرایط درخواست وضعیت پناهندگی در کانادا نخواهید بود.)
با انتخاب زندگی در کشور خود با هیچ خطری مواجه نمی شوید.
شما کشورتان را رها کردید زیرا دیگر لازم نبود.
شما قانون را به گونه ای زیر پا گذاشته اید که می تواند امنیت کانادا را به خطر بیندازد.

بهترین درخواست پناهندگی در کانادا

برای اعطای وضعیت پناهندگی در کانادا باید پرونده پناهندگی تشکیل شود. این موقعیت ها می توانند بسیار متفاوت باشند. بهتر است با انواع این موارد آشنا شوید تا بهترین مورد برای پناهندگی کانادا را انتخاب کنید.

موارد مختلف پناهندگی عبارتند از:

پناهندگی مذهبی

هنگامی که فردی دین خود را تغییر می دهد و در نتیجه با آزار و اذیت و تهدید قریب الوقوع جان خود مواجه می شود، پناهندگی مذهبی اعطا می شود. فردی که به دنبال پناهندگی مذهبی است و به دنبال مهاجرت به کانادا است باید این واقعیت را ثابت کند.

پناهندگی سیاسی

فردی زمانی که از کشور خود فرار کرده است به دلیل تعلق جسمی و/یا روانی به دلیل تعلق به گروه های سیاسی خاص، به دنبال پناهندگی سیاسی می شود.

هر کسی که مایل به استفاده از این پناهندگی است باید مدرک ارائه دهد.

پناهندگی جنسی

برای کسانی که دارای بیماری های جنسی یا تمایلات جنسی نامناسب هستند، زندگی ممکن است خطرناک یا غیرممکن باشد. در این شرایط می توان از درخواست پناهندگی جنسی برای درخواست اقامت کانادا استفاده کرد.

پناهندگی نژادی

افراد خاصی به دلیل نژادشان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. به خصوص اگر آنها در کشور خود یک اقلیت باشند و نژاد آنها نژاد اصلی نباشد. اگر فردی در نتیجه این آزار و اذیت ها احساس ناامنی زندگی و روانی کند، ممکن است از پرونده پناهندگی نژادی برای مهاجرت به کانادا استفاده کند.

پناهندگی اجتماعی

وقتی فردی به خاطر مسائل اجتماعی در آنجا مجبور به ترک کشور خود می شود، پناهندگی اجتماعی را انتخاب می کند. این مسائل می تواند شامل قحطی، درگیری و غیره باشد. او باید شواهدی ارائه دهد که نشان دهد مسائلی که ادعا می کند ملتش دارند واقعی هستند.

فقط کسانی که در خطر واقعی هستند و به دلیل ناتوانی خود با آزار و اذیت روبرو هستند باید پناهنده شوند. بازرسانی که وظیفه بررسی درخواست شما را بر عهده دارند، هرگونه مشکل را به دقت بررسی می کنند و متقاضیانی را که اطلاعات نادرست ارائه کرده اند شناسایی می کنند.

اسپانسر کانادایی برای پناهندگی

برای درخواست پناهندگی نیازی به داشتن اسپانسر نیست. این بدان معناست که بر خلاف روش های دیگر مهاجرت، شما نیازی به یافتن حامی مشخص ندارید. اگر واجد شرایط پناهندگی هستید، حامیان مالی پس از تکمیل درخواست خود با شما تماس خواهند گرفت.

تا زمانی که آنها بتوانند خود را حفظ کنند، دولت کانادا از پناهندگان پذیرفته شده از طریق برنامه های مختلف حمایت می کند و نیازهای آنها را تامین می کند.

چگونه در کانادا پناهندگی بگیریم؟

دو روش برای درخواست پناهندگی در کانادا وجود دارد:

ارائه درخواست پناهندگی در مرز کانادا
برای درخواست در مرز باید برای مصاحبه حضور پیدا کنید. پس از آن، فرم های درخواست برای پر کردن به شما داده می شود. اداره مهاجرت و پناهندگی باید فرم های تکمیل شده را ظرف 15 روز دریافت کند.

سپس قبل از برگزاری جلسه تصمیم گیری، باید تمامی مدارک مربوطه را تهیه و ارائه دهید. قبل از ده روز قبل از جلسه، این باید تکمیل شود. پس از یک جلسه، معمولا بین 45 تا 60 روز طول می کشد تا درخواست و پاسخ داده شود. سپس شما می توانید درخواست را بپذیرید یا رد کنید.

ارائه درخواست پناهندگی به IRCC- اداره مهاجرت پناهندگی و شهروندی کانادا

با مراجعه به IRCC یا اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی، فرم ها را دریافت کنید. فرم ها نیز از قبل به صورت آنلاین در دسترس هستند. سپس فرم ها را تمام کرده و ارسال کنید. سپس در جلسه بررسی صلاحیت شرکت کنید.

30 تا 60 روز می گذرد تا پذیرش بگیرید. تاریخ بررسی پرونده به شما داده می شود و 10 روز قبل باید تمام اسناد و مدارک پشتیبان را به این دفتر ارائه دهید.

درخواست شما در مدت 30 تا 60 روز بررسی می شود و پس از آن از پذیرش یا رد آن مطلع خواهید شد.

آیا امکان درخواست پناهندگی قانونی وجود دارد؟

اکثر مردم قبل از درخواست پناهندگی خود را به صورت قاچاق وارد کانادا می کنند و به طور غیرقانونی وارد کانادا می شوند. این رویه‌ها خطرناک هستند و می‌توانند شما را به همان اندازه که ملت شما انجام می‌دهند به خطر بیندازند.

راه های امن و مجاز تری برای ورود به کانادا وجود دارد. معمولی ترین و کاربردی ترین رویکرد در این میان، پناهندگی کانادا با ویزای توریستی است.

پناهندگی کانادا با ویزای توریستی

شما می توانید با ویزای توریستی با خیال راحت به کانادا سفر کنید و در آنجا درخواست پناهندگی بدهید. یک راه امن، پناهندگی با ویزای تعطیلات کانادا است، اما اشکالاتی دارد.

اشکال این است که با گرفتن ویزای توریستی، تمایل خود را برای ماندن و سفر به کشور خود به دولت کانادا نشان داده اید. این نشان می دهد که کشور شما برای زندگی شما امن است و هیچ تهدیدی برای امنیت شما ایجاد نمی کند.

درخواست پناهندگی مغایر با این ادعا است و نشان از این دارد که قصد شما فریب دولت کانادا بوده است. اگر مدارک معتبر و محکمی برای اثبات خطر خود نداشته باشید با احتمال بیشتری نسبت به افرادی که خطر سفرهای غیرقانونی را به جان خریده‌اند ریجکت می‌شوید.

کمپ های پناهندگان در کانادا

برخلاف سایر کشورها که پناهندگان خود را برای مدت طولانی در کمپ می گذارند، کانادا کمپ پناهندگان ندارد. در صورت اعطای وضعیت پناهندگی در این کشور، فردی می تواند مسکن دریافت کند.

پناهندگان تا زمانی که بتوانند زندگی خود را تامین کنند توسط حامیان پناهندگی اسکان داده شده و حمایت می شوند. یکی از مزایای کلیدی پناهندگی در کانادا این است. شما اجازه اقامت در چادر را ندارید.

هزینه پناهندگی در کانادا

هیچ پرداختی از پناهندگانی که در کانادا مستقر شده اند درخواست نمی شود. برنامه بهداشت موقت دولت فدرال پوشش مراقبت های پزشکی قبل از ورود را فراهم می کند. پس از آن، پناهندگان 10٪ از هزینه های پزشکی را که یک کانادایی می پردازد، پرداخت می کنند.

برای یک سال کامل، از هر طریقی حمایت دریافت خواهید کرد. نصب خطوط تلفن و همچنین لوازم خانگی، پوشاک و مواد غذایی. پس از آن، انتخاب بر اساس نیاز شما انجام می شود. ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشید و توسط حامیان مالی خصوصی حمایت شوید.

به طور طبیعی، فراموش نکنید! هزینه های زندگی به تنهایی شامل هزینه پناهندگی در کانادا نمی شود. این مسئولیت شما است که مجوزهای سفر را تضمین کنید و هزینه ارسال به کانادا را بپردازید.

تا زمانی که به طور قانونی وارد کانادا می شوید، این هزینه قابل توجهی نیست. وقتی تصمیم می گیرید از قاچاقچیان برای کمک به شما برای رسیدن به کانادا استفاده کنید، طرح چالش برانگیز می شود. معمولاً قاچاقچیان برای حمل و نقل شما به کانادا هزینه سنگینی را طلب می کنند.

قیمت وکیل مهاجرت به کانادا

وکیل معمولاً ضروری نیست. نیازی به استخدام وکیل نیست. با این حال، اگر با قوانین و پیچیدگی های روند مهاجرت از طریق پناهندگی آشنایی ندارید، کمک یک وکیل می تواند برای شما مفید باشد. شما می توانید منابع خود را با کمک وکلای پناهندگی به حداکثر برسانید. برای جزئیات بیشتر بهتر است با یک وکیل مهاجرت کانادا صحبت کنید.

وابسته به اینکه چه خدماتی نیاز دارید، هزینه وکیل پناهندگی در کانادا تغییر می‌کند. در جدول زیر، هزینه‌های خدمات مختلفی که ممکن است نیاز به استفاده از آنها داشته باشید آورده شده است:

درخواست مجوز اشتغال

250 الی 500 دلار

درخواست تابعیت

500 الی 1200 دلار

درخواست گرین کارت خانواده

800 الی 1500 دلار

درخواست پناهندگی

1000 الی 3000 دلار

تنظیم وضعیت برنامه

600 الی 1200 دلار

دفاع از اخراج

2000 الی 10000 دلار

 

مزایا و معایب پناهندگی در کانادا

مزایا و معایب درخواست پناهندگی در کانادا در معرض بسیاری از اطلاعات نادرست است. درک عمومی از پناهندگی کانادا به دلیل نبود اطلاعات کافی و دقیق محدود شده است.

بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد مناسب بودن یا نبودن پناهندگی در کانادا، از مزایا و معایب پناهندگی مطلع شوید. این مزایا و معایب در جدول زیر ذکر شده است و شما می توانید در مورد مشخصات موارد ذکر شده در زیر بیشتر بدانید:

مزایای پناهندگی

معایب پناهندگی

برخورداری از امنیت

وجود خطرات بسیار

برخورداری از حمایت‌های مالی

هزینه‌ی بالایی که به قاچاقچی‌ها پرداخت می‌شود

زندگی در کشوری پیشرفته

برخورد نامناسب در صورت غیرقانونی بودن اقامت

استفاده از امکانات و خدمات کشور کانادا

تاخیر در دریافت امتیازات اقامتی

عدم نیاز به تسلط بر زبان

مشکلات زندگی در کمپ

اسکان سریع در صورت قبولی

شانس کم قبولی درخواست

 

چرا به همه درخواست های پناهندگی پاسخ داده نمی شود؟

مانند سایر فرآیندهای مهاجرت، همه درخواست های پناهندگی تایید نمی شوند. بسیاری رد خواهند شد. اینها دلایل رد است:

ادعای نادرست: گاهی اوقات افراد صرفاً تصور می کنند که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و در خطر هستند.
عدم توانایی پشتیبانی از ادعا: با وجود امنیت ضعیف در کشور خود، برخی افراد قادر به ارائه مستندات لازم نیستند.
با هدف گمراه کردن، بسیاری از مردم با فریبکاری ادعا می کنند که به پناهندگی نیاز دارند. به عنوان مثال، آنها ادعا می کنند که باورهای مذهبی خود را تغییر داده اند.

قصد فریب دادن نه تنها موجب رد درخواست می‌شود؛ بلکه باعث جریمه نیز می‌شود. طوری که فرد برای دفعات بعدی هم نمی‌تواند درخواست مهاجرت به کانادا از هر راهی را داشته باشد.

به جدول زیر نگاه کنید. تعداد افرادی که درخواست داده و با درخواست آن‌ها موافقت شده یا درخواست آن‌ها رد شده است در آن آورده شده است. همان‌طور که می‌بینید تعداد درخواست‌های پذیرفته‌شده‌ها بیشتر است؛ ولی تعداد درصد پذیرفته نشده‌ها هم قابل توجه است:

سال

درخواست‌های پذیرفته شده

درخواست‌های رد شده

2013

3064

2009

2014

7156

3961

2015

8596

4119

2016

9972

4821

2017

13,553

6223

2018

14,790

8759

2019

25,034

13,718

2020

16,209

7733

به تعریف پناهندگی دقت کنید و فقط در صورت واجد شرایط بودن آن را درخواست کنید. اگر در آنجا امنیت و جان شما در خطر نیست، مهاجرت به کانادا نسبت به استفاده از گزینه های دیگر ترجیح داده می شود.

اگر شرایط لازم را داشته باشید، فقط پذیرفته نمی شوید. در واقع، این از هر نظر برای شما بهتر است.

بسیاری از مردم باورهای غیرواقعی در مورد پناهندگی دارند و آن را راهی آسان، سریع و تضمین شده در نتیجه اطلاعات نادرست می دانند. خلاف واقع است. یک پناهنده ممکن است به چندین سال نیاز داشته باشد تا بتواند یک زندگی مرفه و عادی برای خود در کانادا بسازد.

طی کردن این مدت زمان با راحتی همراه نیست. خطرات، مشکلات و بار روانی منفی‌ای را به همراه دارد و معمولاً خاطرات خوش‌آیندی را برای فرد باقی نمی‌گذارد. اکثر پناهنده‌ها از طی کردن این دوران، به خوشی یاد نمی‌کنند و نسبت به آن حس خوبی ندارند.

اگر برای فراهم کردن شرایط سایر روش‌های مهاجرتی همچین تایم و انرژی‌ای صرف کنید، مسلماً موفق‌تر خواهید بود. به علاوه اینکه تجربیات خوش‌آیندی نیز برای شما به یادگار خواهد ماند و سال‌های عمر شما در کمپ‌های پناهندگی به هدر نخواهد رفت.

دکتر بابک نجفی تیرآبادی

ویزا کانادیا یک هدف واضح و مشخص دارد و همواره در همان مسیر به حرکت خود ادامه داده است. هدف ویزا کانادیا کمک به افرادی است که تصمیم دارند محل زندگی خودشان را تغییر بدهند. مهاجرت سرشار از استرس و نگرانی و دغدغه است، ویزا کانادیا برنامه ریزی دقیقی برای کم کردن این استرس ها داشته و این هدف را مدت هاست پیگیری کرده و سالیان سال دیگر هم ادامه خواهد داد. ما اعتقاد داریم با گسترس اطلاعات رایگان باید دست سودجویان و افرادی که به زندگی دیگران اهمیتی نمی دهند را کوتاه کنیم و همین طور با این کار رقابت سالم در بازار ایجاد کرده که باعث رشد تمامی شرکت های مهاجرتی شود که در نهایت به سود همگان خواهد بود.

منوی عمودی خاص