تحصیل در کانادا
تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

ویزاکانادیا

کانادا به عنوان یکی از صنعتی‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان، فرصت‌های آموزشی بسیار خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه کرده است که آن را به یکی از راه‌های اصلی مهاجرت در سال‌های اخیر تبدیل کرده است.

دانشجویان زیادی از سراسر جهان هر ساله به این کشور بزرگ سفر می کنند تا در آنجا تحصیل کنند، از منابع آموزشی درجه یک آن استفاده کنند و در نهایت اقامت دائم را کسب کنند.

 

چرا تحصیل در کانادا؟

  1. سیستم آموزشی پیشرفته در سطح جهانی

  2. تحصیل مقرون به صرفه برای دانشجویان خارجی

  3. فرصت‌های تحقیقاتی نوآورانه و فراوان

  4. دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی بسیار و گوناگون

  5. رتبه سوم از نظر بهترین مکان برای زندگی طبق گزارش سایت United Nations

  6. امکان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌ها

  7. تحصیل رایگان فرزندان در مدارس دولتی (در صورتی که پدر یا مادر ویزای تحصیلی داشته باشند)

  8. پیشرو در آموزش زبان

  9. امکانات ورزشی در سطح المپیک در دانشگاه‌ها

  10. زیرساخت‌های پیشرفته

  11. مسیر آسان برای رسیدن به اقامت دائم کانادا برای خود و خانواده همراه

  12. پروسه سریع دریافت ویزای تحصیلی کانادا نسبت به دیگر کشورها

  13. امکان کار همزمان با تحصیل و تامین شهریه تحصیلی

 

مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا

مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا کدام است؟

مقاطع تحصیلی مختلفی در سیستم آموزشی کانادا ارائه می شود که برخی از آنها در سیستم آموزشی ایران قابل دسترسی نیستند. به طور کلی سیستم آموزشی کانادا شامل مقاطع مهدکودک، پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه، دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و همچنین لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می باشد.

مهد کودک (Kindergarten) که مرحله پیش از دبستان (Pre-elementary) است، به عنوان اولین مرحله تحصیل در کانادا در نظر گرفته‌ شده و برای کودکان بین سنین ۴ تا ۵ سال ارائه می‌شود. مرحله پیش دبستانی به جز استان‌های نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک در دیگر استان‌ها اختیاری است.

 مرحله دبستان یا Elementary School در کانادا شامل پایه‌های تحصیلی اول تا ششم است و از سنین ۶ یا ۷ سال شروع شده و تا سنین ۱۱ تا ۱۲ ادامه دارد.

دوره متوسطه در کانادا دو سطح دارد: سطح Junior High School و Senior High School. سطح Junior High School پس از اتمام مقطع دبستان شروع می‌شود و شامل پایه‌های ۷ و ۸ است. پس از از این مرحله سطح Senior High School شروع می‌شود که ۴ سال طول می‌کشد و شامل پایه‌های ۹, ۱۰, ۱۱ و ۱۲ است و بسته به شرایط دانش آموز و استانی که در آن تحصیل می‌کند تا سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی ادامه دارد. در استان کبک دانش آموزان تا پایه یازدهم تحصیل می‌کنند.

مقطع دیپلما دانش آموزان را برای موفقیت در در یک رشته یا شغل خاص آماده می‌کند و در سطح کالج ارائه می‌شود. سه نوع دیپلم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

1- Regular Diploma

مقطع Regular Diploma تقریبا در تمام کالج‌های کانادا ارائه می‌شوند و هدف آن آموزش دانش آموزان در یک حوزه یا حرفه خاص است.

مدت زمان تحصیل: ۲ سال

پیش نیاز لازم برای تحصیل: مقطع دبیرستان

2- Advanced Diploma

این مقطع تحصیلی از مقطع Regular Diploma تخصصی‌تر است چون معمولا دارای دوره‌های کارآموزی یا کو-آپ است. این مقطع تحصیلی کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را به صورت عملی به کار بگیرید.

مدت زمان تحصیل: ۳ سال

پیش نیاز لازم برای تحصیل: مقطع دبیرستان

3- Graduate Diploma

این مقطع تحصیلی ترکیبی از آموزش تخصصی کامل همراه با تجربه عملی است و بالاتر از از دو مقطع تحصیلی قبلی قرار می‌گیرد. 

مدت زمان تحصیل: ۱ تا ۲ سال

پیش نیاز لازم برای تحصیل: Regular یا Advanced diploma و یا مقطع لیسانس

 

در کانادا اولین سطح تحصیلات عالی مدرک لیسانس است. در واقع، چندین کالج در آلبرتا، بریتیش کلمبیا و انتاریو نیز مدرک لیسانس می دهند. اکثر برنامه های کارشناسی چهار سال طول می کشد، اما برخی از آنها فقط سه سال طول می کشد. برخی از دانشگاه ها علاوه بر برنامه لیسانس، یک برنامه تحصیلات تکمیلی دو ساله نیز ارائه می دهند.

  1. مدت زمان تحصیل: ۳ تا ۴ سال

  2. پیش نیاز لازم برای تحصیل: مقطع دبیرستان

  3. مراکز آموزشی ارائه دهنده: دانشگاه‌ها و بعضی کالج‌ها

 

تحصیل فوق لیسانس در کانادا پس از پایان مقطع لیسانس انجام می‌شود که معمولا برای کسب تخصص در رشته تحصیلی دوره لیسانس دنبال می‌شود. دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا یا به صورت کورس محور و یا به صورت پژوهش محور برگزار می‌شوند.

  1. مدت زمان تحصیل: ۱ تا ۲ سال

  2. پیش نیاز لازم برای تحصیل: مقطع لیسانس

  3. مراکز آموزشی ارائه دهنده: دانشگاه‌ها 

 

تحصیل دکترا در کانادا پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر است. رشته‌های دکترا معمولا پژوهش محور هستند و نیاز به تعیین استاد راهنما دارند.

  1. مدت زمان تحصیل: ۳ تا ۵ سال

  2. پیش نیاز لازم برای تحصیل: مقطع فوق لیسانس

  3. مراکز آموزشی ارائه دهنده: دانشگاه‌ها

 

آیا تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان ممکن است؟ 

پاسخ به این سوال مثبت است اما شرایطی دارد!

  1. بدون ارائه نمره زبان، تعدادی از موسسات و دانشگاه های کانادا پذیرش تحصیلی مشروط در سطوح دیپلم، دیپلم پیشرفته، فوق لیسانس یا لیسانس را ارائه می دهند. این بدان معناست که شما باید دوره های زبان ارائه شده توسط آن کالج/دانشگاه را قبل از ثبت نام در رشته مورد نظر یا همزمان با آن بگذرانید تا سطح مهارت زبان شما از سطح مورد نیاز آن موسسه آموزشی فراتر رود. لازم به ذکر است که مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری واجد شرایط این نوع پذیرش مشروط نمی باشند.

  2. پذیرش مشروط بسته به کالج یا دانشگاه متفاوت است. در برخی از موسسات آموزشی، پذیرش بدون مدرک زبان مجاز نیست، اگرچه اگر نمره زبان شما کمتر از حداقل مورد نیاز دانشگاه باشد، امکان پذیرش مشروط وجود دارد. در این شرایط، علاوه بر این باید در کلاس های زبان ثبت نام کنید تا مطمئن شوید که سطح زبان انگلیسی یا فرانسوی شما مطابق با شرایط دانشگاه است.

  3. پذیرش مشروط برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و همچنین برخی رشته های خاص از تعداد کمی از دانشگاه ها امکان پذیر است، اما برای مقطع دکتری نه. هر کالج یا دانشگاه هنگام بررسی این فرم از پذیرش مشروط، حداقل نمره زبان را در نظر می گیرد:

  4. کالج: در کالج‌هایی که به نمره آیلتس 6.5 یا معادل آن برای پذیرش مستقیم نیاز دارند، با ارائه نمره آیلتس 5 تا 6 امکان پذیرش کاندیشنال وجود دارد. 

  5. دانشگاه:

در مقطع لیسانس: در تعدادی از دانشگاه‌‌هایی که به نمره آیلتس 6.5 یا معادل آن برای پذیرش مستقیم نیاز دارند، با ارائه نمره آیلتس 5.5 یا 6 امکان پذیرش کاندیشنال وجود دارد. 

  1. در مقطع کارشناسی ارشد، پذیرش مشروط با نمره آیلتس 6 در چند دانشگاه منتخب در رشته های مهندسی و علوم که به نمره آیلتس 6.5 یا معادل آن برای پذیرش مستقیم نیاز دارند، امکان پذیر است. پذیرش مشروط در دوره زبان با ارائه نمره آیلتس به ترتیب 6.5 یا 6 در تعداد کمی از دانشگاه های مرتبط با مدیریت که برای پذیرش مستقیم نیاز به نمره آیلتس 7 یا 6.5 دارند، امکان پذیر است.

 

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مراحل مهاجرت تحصیلی به کانادا چگونه است؟

مهاجرت تحصیلی به کانادا دو مرحله اصلی دارد:  ۱. اخذ پذیرش تحصیلی کانادا ۲. اخذ ویزای تحصیلی کانادا. برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا لازم است در هر مرحله، مراحل دیگری را هم پشت سر بگذارید که در ادامه مقاله جزییات آن‌ها را بیان می‌کنیم:

نحوه دریافت پذیرش تحصیلی کانادا

۱. شرایط تحصیلی خود را بررسی کنید.

۲. دانشگاه و رشته تحصیلی متناسب با شرایطتان را انتخاب کنید.

۳. مدارک لازم برای اپلای دانشگاه را آماده کنید.

۴. وارد سایت دانشگاه شده و اکانت آنلاین بسازید.

۵. اطلاعات لازم را در اپلیکیشن آنلاین وارد کرده و در صورت امکان مدارک را آپلود کنید.

۶. هزینه اپلیکیشن را پرداخت و آن را سابمیت کنید.

۷. منتظر ایمیل دانشگاه برای دریافت Application Number یا Student Number باشید.

۸. در صورت لزوم اکانت دانشجویی خود را طبق دستورالعمل دانشگاه فعال کنید.

۹. اکانت خود را برای دریافت هرگونه آپدیتی به صورت مداوم چک کنید. 

۱۰. تبریک می‌گوییم، پذیرش تحصیلی گرفتید.

۱۱. در صورت لزوم پیش پرداخت شهریه تحصیلی (deposit) را پرداخت کنید. 

۱۲. نامه پذیرش نهایی (LOA) را دریافت کنید.

 

نحوه دریافت ویزای تحصیلی کانادا

پس از اینکه پذیرش تحصیلی خود را دریافت کردید، حالا نوبت به اخذ ویزای تحصیلی کانادا است که در ادامه به مراحل آن اشاره می‌کنیم:

۱. تمام مدارک لازم از جمله نامه پذیرش تحصیلی و یک استادی پلن حرفه‌ای با سناریوی درست را تهیه کنید. 

۲. فایل‌ها را دسته بندی کرده و به فرمت پی دی اف درآورید.

۳. در سایت اداره مهاجرت مهاجرت کانادا اکانت بسازید، به سوالات پاسخ دهید و فرم‌های لازم را دانلود کنید.

۴. فرم‍‌های لازم را پر و امضا کنید.

۵. همه مدارک پی دی اف شده را در قسمت مربوط در اپلیکیشن آپلود کنید.

۶. هزینه بررسی اپلیکیشن و انگشت نگاری را پرداخت کنید. 

۷. انگشت نگاری کانادا را در یکی از دفاتر ورک مربوط به سفارت کانادا انجام دهید. 

۸. پس از دریافت نامه پاس ریکوئست (به منزله تایید ویزا)، پاسپورت خود را برای درج لیبل ویزا به سفارت کانادا بفرستید و پیکاپ ویزای کانادا را انجام دهید. 

۹. بلیط بخرید و طبق قوانین ورود به کانادا پس از اخذ ویزا عمل کنید و برای ورود به این کشور آماده شوید. 

۱۰. به کانادا خوش آمدید! در فرودگاه کانادا، استادی پرمیت یا همان مجوز تحصیلی خود را از آفیسر اداره مهاجرت دریافت کنید. 

پس از ورود به کانادا و شروع تحصیل هنوز پروسه مهاجرت شما نهایی نشده است. مرحله مهمتر دریافت اقامت دائم کانادا پس از تحصیل است که در بخش‌های بعدی مقاله اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه داده‌ایم و مسیر مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را برای شما شفاف‌تر ساخته‌ایم

 

چه نوع مرکز آموزشی را برای تحصیل در کانادا انتخاب کنم؟

راه حل ساده است: یک مرکز آموزشی وابسته به DLI را انتخاب کنید. طبق آمار اداره مهاجرت، بیش از 1500 موسسه آموزشی تایید شده در کانادا وجود دارد که شرایط درخواست ویزای تحصیلی کانادا را برآورده می کنند. هر کدام از این مراکز دارای کدی به نام DIL هستند که نشان می دهد مرکز آموزشی مجوز خود را داده است. برای ارسال درخواست ویزا به شماره DLI نیاز است.

چطور از رنک مراکز آموزشی مورد نظر مطمئن شوم؟‌

 برای این که خیال شما را کمی راحتتر کنیم باید اشاره کنیم که دولت کانادا برای ایجاد عدالت و دسترسی همه افراد به سیستم آموزشی مناسب، همواره از معتبر بودن برنامه‌های آموزشی این مرکز اطمینان کسب می‌کند. پس صرف نظر از رنکینگ مراکز، همه کالج‌ها و دانشگاه‌ها دارای یک استاندارد اولیه مورد قبول هستند. 

این بدان معناست که هیچ تمایزی بین مراکز وجود ندارد، درست است؟ البته وجود دارد.

در حالی که درست است که مدارسی مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه واترلو، دانشگاه سیمون فریزر، دانشگاه مونترال، دانشگاه کوئینز، دانشگاه دالهوسی و دانشگاه مک مستر رتبه های بالاتری نسبت به سایرین دارند. ، این لزوماً به این معنی نیست که آنها لزوماً بهتر هستند. نه به این دلیل که حضور در بسیاری از دانشگاه های دیگر کمتر شهرت دارد.

پس دیگر نگران این موضوع نباشید و بر اساس شرایط خاص خود اقدام کنید. در مورد آن نگران نباشید و روی تقویت استعدادهای خود تمرکز کنید زیرا هیچ کارفرمایی در کانادا در مورد کالج یا دانشگاه شما پرس و جو نمی کند.

و البته کالج‌های دولتی کانادا هم حداقل‌های آموزشی را رعایت می‌کنند. بیش از ۱۵۰ کامیونیتی کالج در کانادا دوره های آمادگی مشاغل را ارائه می‌کنند که شما را برای بازار کار هدف‌گیری شده‌ای آماده خواهند کرد.

 

اپلای در کالج یا دانشگاه؟

تصمیم گیری در مورد حضور در کالج های کانادا یا دانشگاه های کانادا چندان سخت نیست. فقط اهداف خود را در ذهن داشته باشید و البته در مورد مراحل اقامت پس از تحصیل در کانادا و گرفتن ویزای کاری در صورتی که می خواهید انجام دهید، تحقیق کنید.

 

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل کدامند؟

سه دانشگاه تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۲ هستند (به نقل از QS) که به ترتیب در جایگاه ۲۶، ۲۷ و ۴۶ قرار دارند.

 

دکتر بابک نجفی تیرآبادی

ویزا کانادیا یک هدف واضح و مشخص دارد و همواره در همان مسیر به حرکت خود ادامه داده است. هدف ویزا کانادیا کمک به افرادی است که تصمیم دارند محل زندگی خودشان را تغییر بدهند. مهاجرت سرشار از استرس و نگرانی و دغدغه است، ویزا کانادیا برنامه ریزی دقیقی برای کم کردن این استرس ها داشته و این هدف را مدت هاست پیگیری کرده و سالیان سال دیگر هم ادامه خواهد داد. ما اعتقاد داریم با گسترس اطلاعات رایگان باید دست سودجویان و افرادی که به زندگی دیگران اهمیتی نمی دهند را کوتاه کنیم و همین طور با این کار رقابت سالم در بازار ایجاد کرده که باعث رشد تمامی شرکت های مهاجرتی شود که در نهایت به سود همگان خواهد بود.

منوی عمودی خاص