شرایط تحصیل دکتری در کانادا

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل دکتری در کانادا

برای اپلای و پذیرش دکتری کانادا شرایط و مدارکی لازم است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

برای اپلای و گرفتن پذیرش از تمام مراکز آموزشی کانادا به ترجمه مدرک و ریزنمرات تحصیلی نیاز دارید. البته همراه با صفحات ترجمه شده، صفحات فارسی ضمیمه شده هم مورد نیاز است. در مرحله اپلای بیشتر دانشگاه‌ها اسکن مدرک و ریزنمرات را قبول می‌کنند و نیاز به مدرک کاغذی آن نیست.

همچنین در این مرحله نیاز به مهر دادگستری و امور خارجه نیست اما پس از اخذ پذیرش از دانشگاه باید طی مدت تعیین شده، اصل ترجمه مدرک و ریزنمرات به همراه صفحات فارسی را که مهر دادگستری دارد برای دانشگاه ارسال کنید. ارسال مدارک باید از طرف دانشگاه محل تحصیلتان صورت بگیرید به صورتی که تمام مدارک در پاکت دانشگاه گذاشته شده و بر روی پاکت و یا در آن مهر دانشگاه زده شود.

برای بسیاری از اساتید و دانشگاه‌های کانادا سابقه تحصیل و معدل در لیسانس هم مهم است. بنابراین در زمان اپلای دکتری کانادا مدرک کارشناسی خود را نیز ارائه دهید. در مقطع دکتری، GPA یا همان معدل ۷۰ درصد به بالا (۱۴ به بالا) در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی مورد نیاز است.

 

نمره آیلتس حداقل ۶.۵ یا معادل آن برای رشته های مهندسی و علوم و آیلتس حداقل ۷ یا معادل آن برای بیشتر رشته‌های هنر، معماری، زبان انگلیسی، روانشناسی و مدیریت مورد نیاز است.

بعضی از دانشگاه‌ها اسکن کارنامه زبان را در مرحله اپلای قبول می‌کنند اما بعضی دیگر از دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند که از طریق مرکزی که در آنجا آزمون داده‌اید، کارنامه زبان را برای آنها ارسال کنید.

اکثر دانشگاه‌های کانادا انگلیسی زبان هستند و مدارک زبان زیر را برای پذیرش دکترا می‌پذیرند:

  • آیلتس آکادمیک (International English Language Testing System – IELTS)
  • تافل (Test of English as a Foreign Language – TOEFL)
  • پی تی ای (Pearson Test of English Academic – PTE)
  • دوئولینگو (Duolingo English Test)
  • کیل (Canadian Academic English Language – CAEL)
  • آزمون ام ای ال ای بی (The Michigan English Language Assessment Battery – MELAB)

دانشگاه‌های فرانسوی زبان هم مدارک زیر را برای پذیرش دکترا در کانادا قبول دارند:

  • دَلف/دِلف Diplôme approfondi de langue française – DALF / Diplôme d’études en langue française – DELF
  • ت س اف (test de connaissance du français – TCF)
  • تف (Test d’Evaluation de Français – TEF)
  • ت ف آی (Test de français international – TFI)

 

نمره زبان مورد نیاز

آیلتس حداقل نمره بین ۶.۵ – ۷
تافل حداقل نمره بین ۸۵ – ۱۰۰
PTE حداقل نمره بین ۶۰ – ۶۵
دوئولینگو نمره بین ۱۱۵ – ۱۲۰
مشروط به زبان خیر

نکته

  • بیشتر دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکترا مدرک دوئولینگو را قبول ندارند.
  • بیشتر رشته‌های علوم انسانی و بعضی از رشته‌ها مانند مدیریت، مالی، روانشناسی، حقوق، معماری، هنر و زبان انگلیسی به نمره زبان بالاتر از آنچه در جدول اشاره شد، نیاز دارند.

 

یکی از مدارک اصلی برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا ارائه رزومه تحصیلی است. در رزومه تحصیلی مجموعه‌ای از اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، سوابق شغلی، سوابق پژوهشی (در صورت وجود)، افتخارات تحصیلی و شغلی و همچنین اطلاعات مربوط به مهارت‌های کامپیوتری و زبانی نوشته می‌شود. 

برای مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند دکترا لازم است که اطلاعات مربوط به دو یا سه نفر از اساتید دانشجو هم نوشته شود که این اساتید قرار است در حمایت از دانشجو، توصیه نامه خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند.

کلمه سی وی که مخفف Curriculum Vitae است معمولا به جای رزومه به کار می‌رود اما تفاوت‌هایی با هم دارند. در سی وی اطلاعات؛ مخصوصا اطلاعات پژوهشی با جزییات بیشتری نوشته می‌شود و بیشتر برای مقاطع ارشد و دکترا از آن استفاده می‌شود. در رزومه اطلاعات کلی تر و خلاصه تر نوشته می‌شوند.

 

انگیزه نامه همان برنامه ریزی تحصیلی و بیان هدف و انگیزه شما از تحصیل در رشته و دانشگاهی است که قصد دارید برای آن اپلای کنید. انگیزه نامه به دانشگاه یا استاد این امکان را می‌دهد که میزان انگیزه و هدف و همچنین علاقه شما به رشته مربوطه را بسنجد.

انگیزه نامه نباید تکرار رزومه باشد. بلکه باید در مورد بخش‌هایی از سوابق تحصیلی، شغلی و سوابق پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین مهارت‌ها که برجسته‌تر هستند توضیح دهید و خود را فرد مناسبی برای آن رشته و دانشگاه نشان دهید. مهمتر از همه باید توضیح دهید که هدف شما از تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر چیست و خواندن آن رشته چطور می تواند شما را به اهدافتان برسد.

انگیزه نامه فرمت خاصی ندارد بلکه به صورت یک متن یکپارچه در حد یک تا دو صفحه نوشته می‌شود که علاوه بر محتوا، تبحر شما را در نوشتار هم نشان می‌دهد.

 

توصیه نامه، نامه تاییدی است که اساتید دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید در جهت تایید صحت تحصیلی و اخلاقی شما صادر می‌کنند. این نامه معمولا حاوی معرفی مختصری از دانشجو، ذکر پیشینه‌‏ای از فعالیت‌های علمی – عملی او و صحه گذاری بر روحیات و اخلاق اوست.

به علاوه استاد در پایان توصیه نامه اطلاعات تماس خود را برای دریافت تماس احتمالی از سوی دانشگاه مقصد می‌نویسد. گاهی اوقات به عنوان شرایط پذیرش، دانشگاه مقصد توصیه نامه از کارفرما را هم قبول می‌کند. هر استاد یا کارفرمایی معمولا به شیوه نگارش خود توصیه نامه را می‌نویسد ولی محتوای کلی آن‌ها یکی است.

ارسال توصیه‌ نامه برای بیشتر دانشگاه‌های کانادا به صورت آنلاین است. به این صورت که پس از اپلای، از طرف دانشگاه برای اساتید یا کارفرما ایمیلی ارسال می‌شود و اساتید یا کارفرما باید با ایمیل آکادمیک یا ایمیل شرکتی خود، توصیه نامه بر روی سربرگ دانشگاه یا شرکت و در صورت لزوم فرم توصیه نامه را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنند.  

 

نمونه نوشتاری معمولا شامل مقالات، بخش‌هایی از پایان نامه یا پروژه‌های تحقیقاتی است که قبلا انجام داده‌اید. بعضی از دانشگاه‌ها برای آن حداکثر تعداد صفحات تعیین می‌کنند، بنابراین باید طبق دستورالعمل دانشگاه نمونه نوشتاری خود را ارائه دهید. این مدرک برای همه رشته‌ها الزامی نیست.

 

بعضی از دانشگاه‌های کانادا در رشته‌هایی مانند معماری، هنر و رشته‌های مرتبط با آنها به پورتفولیو نیاز دارند. پورتفولیو چکیده‌ای از طرح‌ها و کارهای انجام شده در آن رشته خاص است که به صورت تصویری و با توضیحات به صورت یک فایل ارائه می‌شود. معمولا هر دانشگاهی دستورالعمل خاص خود را برای تهیه portfolio دارد. 

 

اگر برای مقطع کارشناسی ارشد خود پایان نامه ارائه داده‌اید، بهتر است چکیده آن را به دانشگاه کانادا ارائه دهید. البته این مدرک الزامی نیست. 

 

در صورت امکان، مقالات انگلیسی خود را که مرتبط با حوزه تحقیقاتی استاد راهنمای کانادا باشد، در اپلیکیشن آپلود و برای دانشگاه ارسال کنید. اگر امکان ارسال کامل مقالات وجود ندارد، تنها چکیده هر مقاله را ارسال کنید. 

 

برای پذیرش دکترا در کانادا بعضی از دانشگاه‌ها به پروپوزال نیاز دارند. پروپوزال مدرکی است با حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه که در آن باید موضوع و روش تحقیقات پایان نامه دکترای خود را توضیح دهید. 

 

نمره آزمون GRE جی آر ای حداقل ۳۰۰ یا جی مت (GMAT) حداقل ۵۰۰ برای بعضی از رشته های مدیریت و مالی و حسابداری

 

هزینه تحصیل دکتری در کانادا و دریافت بورسیه

شهریه در مقطع دکتری کانادا بسیار متغیر است. ممکن است در دانشگاهی سالانه دو هزار دلار شهریه بپردازید و در دانشگاهی دیگر نه تنها شهریه نمی‌دهید بلکه سالی ۲۵,۰۰۰ دلار هم دریافت کنید. اما به طور میانگین هزینه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا برای دانشجویان بین المللی سالانه بین ۱۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار است.

 

هزینه تحصیل دکتری در کانادا بسته به رشته، دانشگاه و طول دوره تحصیل متغیر است.

به طور مثال شهریه دکترای برق و کامپیوتر در دانشگاه بریتیش کلمبیا برای دانشجویان بین المللی سالانه ۹,۱۳۱ دلار است و هزینه تحصیل دکترای شیمی در دانشگاه کنکوردیا برای دانشجویان بین المللی سالانه ۲۱,۰۴۱ دلار است.

در خصوص هزینه‌های جانبی نیز توجه شما را به تمام هزینه‌های تحصیل در دوره دکتری دانشگاه مک گیل در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ جلب می‌کنیم. همان طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید هزینه تحصیل در دوره دکتری دانشگاه مک گیل حدود بیست هزار دلار در سال است. البته همه دانشجویان در حدود سی هزار دلار در سال بورس تحصیلی و مبلغ دیگری را در قبال انجام پروژه های تحقیقاتی دریافت می‌کنند.

هزینه‌ها ترم پاییز ترم زمستان
شهریه ۸,۵۹۶ ۸,۵۹۶
هزینه‌های انجمن دانشجویی ۱۷۰.۸۶ ۱۰۱.۰۲
خدمات دانشجویی / امکانات ورزشی ۳۳۰.۵۹ ۳۳۰.۵۹
هزینه ثبت نام، ریز نمرات و دانشنامه و سایر امور اداری ۲۱۸.۶۹ ۱۶۳.۶۵
حق کپی‌رایت برای استفاده از مطالب ۱۵.۹۰ ۱۵.۹۰
خدمات IT ۱۳۵.۷۵ ۱۳۵.۷۵
حق بیمه خدمات دندانپزشکی ۲۰۰  
حق بیمه خدمات درمانی بین‌المللی ۹۹۹  
مجموع هزینه‌ها ۱۰,۶۶۷ ۹,۳۴۳
پیمایش به بالا

تا انتهای راه در کنار شما هستیم...

گروه ویزا کانادیا به عنوان یک همراه معتمد از ابتدا تا انتهای مسیر در کنار شما ایستاده است.

تا انتهای راه در کنار شما هستیم…